
Waarop die Belg zegt, maar ik ben helemaal geen pelsjager!
28 April 2002 Hengelo (Gld.)
Het eerste puntje is
binnen! Op dit moment heb ik nog geen foto's en nog geen tekst van
Stuart. Op een erg koud en nat Hengelo is Stuart gestart vanaf de 19e
plek en is uiteindelijk 15e geworden. Het belangrijkste van deze race
was uitrijden, en dat is gelukt. Pikant detail is dat Stuart dit jaar
met witte racelaarzen rijdt......

5 Mei
2002 Assen
Hier een kort bericht
van ons 2e ONK van 2002 in Assen. Wederom wou het Nederlandse klimaat
niet mee werken en zou het wederom een weekend worden voor de
regenrijders. Vrijdag mochten we drie keer vrij rijden op het vernieuwde
circuit van Assen. De verbeteringen van de baan zijn erg mooi geworden.
Op het snelle rechte eind heb je meer werk als voorheen, met een paar
verschrikkelijke mooie vloeiende bochten.
Twee van de trainingen waren nat, de laatste konden we gelukkig in het
droge rijden. Dat heeft wel onwijs geholpen, alles voelde een stuk beter
aan en ik kreeg weer vertrouwen.
Zaterdag
was het weer
nog steeds slecht.
De regenbanden werden
weer gemonteerd en in de eerste training stonden we vrij onverwachts
toch 13e getraind, in de regen. De tweede training was er een droog
spoor, maar het was nog niet helemaal droog. Ik reed iets te voorzichtig
met een 14e tijd als gevolg. Niet geheel ontevreden, maar ik maakte een
beetje een zooitje van m’n laatste twee ronden, waardoor een beter tijd
niet lukte.
Zondag, race day. Na een natte warming up was het pas om 15:25 tijd voor
250cc Wedstrijd. Ik maakte in het warm-up rondje een kleine proefstart.
Die ging erg goed, maar de koppeling had het zwaar en raakte een beetje
oververhit. Bij de start haperde de koppeling en ging ik helaas als
laatste de eerste bocht in. Deed m’n best om rustig en geconcentreerd
naar voren te rijden en dat ging goed. Bijna elke ronde liep ik op een
groep in of kon ik passeren. Na 13 van 14 ronden lag ik 11, maar bij het
opkomen van het start finish rechte stuk, bleef het pookje van het snel
schakelsysteem net even hangen en dat kostte tijd, net teveel om
aansluiting te houden op het groepje voor me. Netjes het laatste rondje
uitgereden en als 11e over de streep. Het gaat allemaal de goede kant
op.

Eemshaven 12 Mei 2002
Vanuit een zonnige
Eemshaven hebben we wederom progressie getoond en punten weten te
pakken.
Na twee goede tijdtrainingen stonden we totaal 10e getraind. Met een
tijd van 1:36,0 (anderhalf seconden langzamer dan 5e plaats). De drie
koplopers (allemaal peper dure Aprilia’s) reden zo’n anderhalf seconde
sneller dan de coureur op de vierde stek. (Die drie jongens waren het
hele weekend gewoon een klasse apart!)
Na een aardige start
(gelukkig stukken beter dan vorige week), Lag ik na twee rondjes op een
negende plek. De eerste twee rondjes bouwde ik m’n tempo op, maar helaas
verloor ik de achtste plek uit zicht. Met een gat van zo’n vijf seconden
had ik genoeg voorsprong op het groepje achter me. Het zou een eenzame
wedstrijd worden, toch konden we het tempo hoog houden en reed ik
gemiddeld zo’n halve seconde sneller per rondje dan in de trainingen.
Het was een best moeilijke, maar leerzame wedstrijd. De rondetijden
waren erg constant en we hebben weer netjes in de punten gereden.
P.S. mijn snelste tijd
van het weekend was een 1:35,4 (dat is een verbetering van
3,5 sec.
t.o.v. 2001!!!, het gaat dus steeds beter!!)

Oss 20 Mei
2002
In Oss werd de
vierde wedstrijd van het ONK Programma 2002 verreden. Het hele weekend
hadden we schitterend weer met temp. van zo'n 24 graden!! Zondag (1e
pinksterdag) werden de twee tijdtrainingen verreden. De eerste training
hadden we een beetje problemen met de remmen. Die raakten oververhit op
het korte snelle circuit van Oss. Je moet er een aantal keren flink in
de remmen, twee chicanes en 3 haaks reschtse bochten.
Voor de tweede training
werden er andere remblokken gemonteerd en die hielden het gelukkig goed
vol.
De motorfiets liep het hele weekend (net als gewoonlijk) als een kogel,
Jarno van Geffen en Mar Schouten onwijs bedankt!!
We stonden uiteindelijk
na de twee tijdtrainingen op de vierde stek. Daar had ik natuurlijk niet
op gerekend en we waren vanzelf sprekend erg blij en een beetje
verbaasd. Ik had geen onnodige risico's genomen en het rijden ging goed,
maar ik had nooit verwacht dat we op de tweede startrij zouden
kwalificeren, echt superdik. De verschillen onderling waren minimaal, de
eerste tien coureurs reden binnen 1,5 sec.
Wel moet er gezegd
worden dat de drie bloedsnelle Aprilia's van het weekend afwezig waren.
Patrick Lakerveld, Henk van de Lagemaat en Rob Filart hadden afgesproken
niet te rijden en zo geen onnodige risico's te nemen.
De rest van de 250cc
coureurs waren net als bij de voorgaande wedstrijden aanwezig.
Maandagochtend hadden we nog een korte warming-up training en die ging
lekker. We hadden een goed ritme te pakken en hadden veel zin in de
wedstrijd. Er werd even nieuw rubber gemonteerd (achterbandje), daarna
was de machine klaar voor de strijd.
Bij de start verloren
we wederom een paar plaatsen, maar ik wou per sé de eerste paar ronden
geen onnodige risico's nemen.
Bij de eerste doorkomst
was ik zesde en drie rondjes later, lagen we al vierde! Langzamerhand
werd het gat tussen mij en Boesveld (3e) kleiner en ongeveer halvewege
de wedstrijd aarzelde Boesveld bij het inhalen van een achterblijver. Ik
zag m'n kans om er voorbij te gaan en misschien om een gat te slaan. De
volgende twee rondjes zat Boesveld op m'n hielen, maar tegen het einde
van de wedstrijd, hadden we een voorsprong van zo'n drie seconden.
Helemaal Goud!! EERSTE PODIUM IN HET ONK !!
Een mooie derde plaats
achter het M.R.T.T. team (Jan Blok en Peter Politiek). 16 punten erbij
en we staan nu 9e in het klassement. Graag tot de volgende wedstrijd,
(Assen 2 juni)
P.S. Iedereen van het
team onwijs bedankt en natuurlijk ook iedereen die kwam aanmoedigen
!!!!!!

2
Juni 2002 Assen
Voor onze vijfde
wedstrijd vertrokken wij vrijdagmiddag (31 mei) richting Assen in onze
Race Daf 1500 Turbo. Files zorgden ervoor dat we er iets langer over
deden als normaal, maar Piet had mooi weer voorspeld en we konden weer
gaan genieten van een mooi race-weekend! Zaterdag werden er als
gewoonlijk twee trainingen verreden om de startposities te bepalen. De
eerste training voelde alles goed aan. De tijden van de vorige keer
werden geëvenaard en aan het einde van de training ging het nog een
stukje beter. Natuurlijk was er nog ruimte voor verbetering, maar zulke
dingen moet je niet te gehaast doen. Zoals een beetje verwacht ging
bijna iedereen een stuk sneller dan de vorige keer in Assen (4 & 5 mei)
en stonden we na de eerste training als 14e geklasseerd.
De tweede tijdtraining ging net als in de eerste stapje voor stapje
beter. Het is moeilijk uit te leggen, maar op een gegeven moment ben je
zo hard bezig je best te doen om steeds snellere rondjes te rijden, dat
het verschil per rondje steeds kleiner wordt. Dan is het meestal tijd om
even de pits in te rijden en lekker rustig nadenken over wat je net
gedaan hebt en waar er nog valt te verbeteren. Als je dan weer de baan
op gaat, voelt de motorfiets anders aan en kun je proberen stapje voor
stapje harder te gaan. Aan het einde van de training reed ik een p.r.
van 1:28,6 (gem. 160 km/h) zo’n twee seconden sneller dans de eerste
training. Na de training denk ik soms; waar valt er nog meer tijd te
winnen en andere keren, weet ik waar er tijd was te winnen er baal ik
ervan dat ik het niet eruit haalde. Het kan natuurlijk altijd beter al
is het maar een klein rot dingetje bijvoorbeeld: bij het uitaccelereren
uit de natoinale bocht zat ik voor m’n gevoel niet snel genoeg achter
het ruitje. Het scheelt natuurlijk geen seconde per rondje, maar alle
beetjes heplen.
Aan het einde van zo’n
dag trainen is dus altijd wel iets dat beter kan. De motorfiets
daarentegen voelde perfect aan en liep als altijd helemaal super!!
(Jarno & Mar bedankt). In de tweede tijdtraining stegen we nog en paar
plaatsen en stonden we 12e geklasseerd. Tijdtraining rijden is nog niet
echt een sterk punt van mij, maar gelukkig kunnen we dat meestal tijdens
de wedstrijd goedmaken.
Zondagochtend
arriveerden de eerste supporters al vroeg en konden we ons gereed gaan
maken voor de ..GoStuart! #69 Bus.. die al om 7 uur uit het Westland
vertrok. De stemming zat er goed in en met het mooie weer zou het een
schitterende racedag worden. De Pitwalk was om 10 uur, mooi ff de
gelegenheid om een foto te maken op het start/finish rechte stuk
Om kwart over elf begon
de warming-up van de 250 en op advies van Mar en Jarno probeerde ik een
andere eind-gearing. Een iets hogere topsnelheid (+/- 4 km/h) en een
beter gevoel in twee bochten (Nationaal en Stekkenwal) waren het gevolg.
Er werd besloten om tijdens de wedstrijd ook met deze tandwielverhouding
te rijden.
Na een bakkie koffie en
gevulde koek werd het tijd om ons gereed te maken voor de wedstrijd.
Deze stond om 13:50 gepland. Na de gebruikelijke op-warm rondje stelden
we ons op voor de race. Van het jaar heb ik al een paar keer veel moeite
gehad om bij de start goed weg te komen, maar vandaag ging het beter.
Het wegkomen was wel iets moeizaam, maar eenmaal opgang ging het best.
Bij het aanremmen van de eerste bocht maakte ik een paar plaatsen winst
en kwam als achtste het eerste rondje door. Het “plan” was om zoveel
mogelijk goed te maken bij de start en bij de iets snellere coureurs aan
te pikken. Toch verwachtte ik dat de coureurs die ik gepasseerd had
terug zouden vechten omdat ze tijdens de trainingen ook iets sneller
reden. Na een paar rondjes kwamen er een paar me voorbij en ik deed die
rondjes echt m’n best om erbij te blijven, maar tot mijn grote spijt,
was het gewoon te veel en doordat ik die eerste drie rondjes alles gaf
dat ik kon zakte ik even een paar rondjes in. Na de vijfde ronde begon
ik constanter te rijden en zette een p.r. in de 13e rondje (1:28,3).
Achteraf gezien wou ik
gewoon te graag de eerste paar rondjes er bij blijven en daardoor
verklooide ik het voor mijn eigen! De rest van de wedstrijd was ik zelf
een stuk rustiger en gingen de rondjes steeds sneller. Datzelfde
gebeurde bij Gert Pieper (#3) die mij tegen het einde van de wedstrijd
snel naderde en een gat van zo’n 2 seconden binnen en rondje dicht reed
en onverwachts mij nog inhaalde. Gert rijdt van het jaar op een Aprilia
(was goed te horen toen hij voorbij kwam, echt zo’n keiharde snerpend
geluid). Bij het accelereren sloeg hij meteen een gat. Jammer genoeg
reed ik toen al beter dan dat ik het hele jaar hebt gedaan, dus een
schepje er bovenop doen ging in deze wedstrijd niet lukken. Echter tot
mijn verbassing moest Gert zijn Aprilia twee rondjes later aan de kant
zetten met een kapote versnellingsbak.
Jammer voor Gert, maar
Superdik voor ons. Wij reden weer als 10e en zo stond het ook in de
einduitslag.
Het was een mooie
wedstrijd, maar vanzelfsprekend baalde ik toch van mezelf dat ik het
groepje niet bij kon houden. (Elke wedstrijd gaat beter en met 6 ONK
wedstrijden te gaan, zitten we er echt nog wel bij van het jaar !!)
Aan het einde van de middag (half vijf) werd er nog een wedstrijd
verreden. Int. Speed Trophy, een wedstrijd voor de snelste 10 van de SS
600, superstock en 250cc coureurs.
Wij moesten ongeveer
halvewege het veld starten, het was geen wedstrijd voor punten ofzo,
maar een wedstrijd voor het publiek. Het verschil zien tussen de
tweetakt geknetter en het viertakt gebrul.
Op de Start Grid hadden
we een andere “pit poes” dan anders, Bram van Grootscholten Kassenbouw
onwijs bedankt, het was echt supergaaf. Dat vonden de fotografen ook.
Eentje heeft denk wel twee rolletjes vol geschoten van al jouw
plakplaatjes !!! Voorzichtig gestart, maar elke rondje werd het tempo
opgevoerd en tegen het einde van de race reed ik een p.r. 1:28,0.
Sneller dan in de race en zo blijkt maar dat het elke keer steeds beter
gaat en ik hoop dat we met zo’n goed gevoel naar het EK van Assen kunnen
gaan.
Iedereen onwijs bedankt
voor de aanmoediging, Grootscholten Kassenbouw Arie Vreugdenhil
Kassenbouw, Gebr. Gardien Kassenbouw (Hans veel beterschap), Trans-Peat
turf transport, Rijgersberg en TuProTec, we hopen dat jullie allemaal
hebben genoten en tot een volgende wedstrijd !!

Raalte
16 Juni 2002
De Luttenbergring te
Raalte staat bekend als de wedstrijd die voor de TT van Assen wordt
verreden. Vroeger reden er vele GP toppers als een soort training voor
de TT. Tegenwoordig worden er nog steeds ONK wedstrijden verreden, maar
is wel het één en ander aan de baan veranderd. Er wordt sinds een aantal
jaren linksom gereden (tegen de “klok” in) en zijn er een paar chicanes
neergezet om de snelheid naar beneden te halen.
Met goede herrineringen
van vorig jaar (7e plaats) was het vrijdagmiddag weer tijd om een
slinger te geven aan de Dikke Race Daf 1500 Turbo. Het weerbericht zag
er voor het weekend goed uit en dat is altijd mooi meegenomen.
Zaterdagochtend werd de
eerste tijdtraining verreden. De eerste paar rondjes waren weer even
wennen. Op 5 en 6 juni j.l. konden testen op de lange baan van Assen
(6027 meter), voor de EK van Assen (29 juni). Dan duurt het altijd even
een paar rondjes om de “knop” om te zetten als je weer op een
stratencircuit rijdt. De motorfiets liep als een kogel en op vermogen
kwamen we niets te kort. Tegen het einde van de de eerste training zaten
we maar zo’n twee tiende van een seconde boven mijn p.r. van vorig jaar
(1:34,6).
Mijn vader haalde na
afloop van de training de uitslagen van de eerste kwalificatie, hij
moest ff zoeken en begon daarna meteen te lachen. We stonden erg
onverwachts voorlopig als eerste
getraind, das een mooie voor in het plakboek, zoals Jarno zei.
De tweede kwalificatie
ging niet zo soepel als gehoopt. De eerste paar rondjes zocht ik naar
een ritme, maar op de baan was het erg druk en moeilijk om lekker door
te rijden. Halve wegen de training zat ik in een vrij rondje, maar door
een remfout van mij kon ik niet op tijd een kunstmatig chicane in
sturen. Op het laatste moment zette ik de motorfiets rechtop en klapten
we over plastic kerbstone. Als gevolg daarvan werden we even gelanceerd.
Datzelfde rondje stopte ik bij de pitstraat (stukje vangrail dat op de
start/finish rechte stuk staat). Jarno keek naar het voorwiel en alles
zag er goed uit. De laatste vier rondjes van de training was het niet
het verkeer dat een snel rondje moeilijk maakte, maar gele vlag
situaties. Als er ergens met de gele vlag wordt gezwaaid, moet je
volgens de reglementen van het gas af en dat geld eigenlijk dubbel op
een stratencircuit. De één na laatste rondje zetten we onze snelste tijd
neer en die was verrassend genoeg goed voor een tweede tijd !! (1:33,8)
We zouden dus zondag
voor het eerst in deze klasse vanaf de eerste startrij vertrekken.
Zondag begon ik de zenuwen al te voelen, maar gelukkig werd dat net voor
de wedstrijd wel minder. Ik probeerde gewoon lekker rustig te blijven en
ik had er vanzelfgesproken veel zin in.
Wij reden pas eind in
de middag onze race, als laatste na de SS 600. Tijdens de opwarmronde
hadden we even problemen met de voorrem, maar Mar en Jarno hadden dat al
gauw opgelost.
Bij de start verliep
alles best wel soepel, met een redelijk goede start doken we als derde
de eerste bocht in. Jan Blok maakte een kopstart met Henk van de
Lagemaat er net achter. Halve wegen het eerste rondje pakte Henk de
leiding. Ik passeerde Jan en kwam als tweede door na het eerste rondje.
De volgende paar rondjes reden Henk en ik vrij constant weg bij de rest
van het veld en op een gegeven moment hadden we zelfs een voorsprong van
zo’n zeven seconden. Henk had ten opzichte van mij een veilige “gat”.
Elke paar rondjes keek hij even achterom om te zien waar ik zat. Het gat
was niet erg groot, maar om te zeggen dat ik een dreiging was, was ook
niet waar. Het was al helemaal superdik dat we tweede lagen en het zou
niet echt slim zijn geweest om te proberen Henk terug te pakken, terwijl
hij ook geen onnodige risico’s nam.
Onverwachts werd de
wedstrijd in de 11e rondje stilgelegd. Rafael Sinke was hard onderuit en
had zijn sleutelbeen gebroken. Omdat we nog vijf rondjes moesten rijden,
dacht ik dat er nog een herstart zou zijn. Toen we aan het einde van het
rondje binnen kwamen werden we eerst tegengehouden. Daarna werd er
verteld dat nummers 1, 69 en 7 naar het podium konden gaan en dat de
wedstrijd dus was afgelopen. Omdat er al zo’n 70% van de wedstrijd was
verreden, kwam er dus geen herstart.
Eigenlijk dringt het op
dat moment helemaal niet door, het was natuurlijk onwijs voor de tweede
keer op het podium. Iedereen onwijs bedankt voor de aanmoediging en Mar
en Jarno bedankt voor een perfect lopende motorfiets !! Op naar de EK
van Assen !!
P.S. snelste rondje
1:33,0

21 Juli 2002 Assen 80
Jarig Jubileum
Voor de vierde keer dit
jaar reisden we in onze Dikke Race Daf 1500 Turbo naar het circuit van
Assen. Vrijdag kregen we de kans om mee te doen aan drie vrije
trainingen en dat was vanzelfsprekend mooi meegenomen. De eerste
training was het, na drie weken niet te hebben gereden, wel weer even
wennen. Langezamerhand kwam alles weer op gang en de tweede training
reden we zelfs een tijd van 1:27,5 (een halve seconde sneller dan m'n
p.r.)
Zaterdag werden er voor
het eerst van het jaar drie tijdtrainingen verreden. 's Ochtends hadden
we er veel zin in en verbeterden we wederom de p.r. 1:27,0. Door het
meedoen aan de EK wedstrijd in Assen (29 juni j.l.) was er dus duidelijk
vooruitgang geboekt en alles beter dan verwacht. Tijdens de tweede
training kon ik zelfstandig lekker m'n rondjes rijden, maar had ik
duidelijk moeilijkheden met m'n tijd verbeteren.
Deze keer bleven we
steken op tijden van 1:27,0 en stonden we voorlopig zesde op de lijst.
Tijdens de derde training ging het een stuk beter, we doken eindelijk
weer onder onze p.r. met een tijd van 1:26,6.
Zelf vond ik dat
helemaal goud, twee rondjes in de 1:26 gereden, maar Gert Pieper wist
nog een paar tiende sneller te gaan. Hierdoor stonden uiteindelijk als
7e op de startlijst, toch een nette startplaats en in een groot groep
van rijders die ook ronde tijden rede van 1:26 Na het schitterede weer
van vrijdag en zaterdag (windstil, +/- 20 graden en geen regen), waren
de voorspellingen voor zondag niet zo mooi.
Als "traditie" van de
250cc klasse werden alle races in het droge verreden behalve, u begrijpt
het al, onze wedstrijd. Een half uur voor de aanvang van onze wedstrijd
pleurde het letterlijk met emmers uit de lucht en was binnen een paar
minuten de baan volledig zeik nat. Zoals u misschien weet ben ik zeker
geen fan van het regenrijden. Het gaat elke wedstrijd in de regen steeds
beter, maar het liefst zet ik alles op alles in het droge. De banden
keuze voor de start van de wedstrijd was voor ons al duidelijk, geen
risico's gewoon regenbanden. Tijdens het opwarm rondje was er letterlijk
een laag water op het achterste gedeelte van de baan.
Na een wat matige start
noteerden we een tiende plaats bij de eerste doorkomst. Het
belangrijkste voor mij tijdens zo'n regenwedstrijd is om rustig te
blijven, dus niet gehaast willen en onnodige fouten maken.
Dat lukte aardig en na
een paar rondjes hadden we al zo'n vier plaatsen goed gemaakt en zaten
we midden in het gevecht voor de vijfde plaats. In de achste rondje kon
ik Michael Velthuizen passeren, maar was het gat naar Jan Blok te groot
om nog dicht te kunnen rijden. Elk rondje werd de baan droger en
kon/moest het elk rondje harder. Alleen doen is dat erg lastig, maar
rondje na rondje werden m'n tijden beter. Jaap Hoogeveen was bezig met
een mooie inhaalrace en naderde ons vrij vlot. Met nog twee rondjes te
gaan passeerde hij me in een remactie bij de nationale bocht. Ik deed
m'n best om hem te volgen en zodoende bleef ik in het gevecht om de
inmiddels vierde plaats (Henk van de Lagemaat, was in de 11e ronde
tenval gekomen).
Met nog een rondje te
gaan probeerde ik m'n tempo hoog te houden, Jaap stuurde de Stkkenwal
bocht iets te hard in en kon zijn strakke lijn niet houden. Wij waren
mooi gepositioneerd op het droge lijn en konden Jaap bij het acceleren
uit de bocht voorbij gaan. Gaaf wedstrijd en afgerond met een mooie
vierde plaats.
Hierdoor stijgen we één
plaats in het kampioenschap naar een 5e stek.

Rizla+ Racing Days #3
Voor het achtse ONK van
het jaar reisden we wederom af naar het nationale circuit te Assen. Deze
keer een bijzonder gelegenheid, met op het programma div. auto en kart
wedstrijden. Zaterdag 3 augustus werden de trainingen verreden, die
verliepen helaas niet zoals gehoopt. Voorgaande keren kon ik steeds mijn
p.r. op het circuit van Assen verbeteren. Helaas deze keer strande ik op
0,6 sec (1:27,29).
De eerste training
voelde alles vreemd aan, we hadden moeite met de voorkant van de
motorfiets (korte stuuracties waren erg zwaar) en de achterband wou de
eerste training zijn eigen gang gaan.
Voor de tweede training
werd er niets veranderd, maar hopen dat het gewoon weer even wennen was
en dat het nu beter zou gaan. Eerste rondje uit de pits ging het al mis.
De motorfiets voelde nog steeds hetzelfde aan (hoewel de achterband nu
wel meer naar mij wou luisteren), halve wegen het eerste rondje draaide
het motorblok "maar" 11 duizend toeren en dus zo'n 2,5 duizend minder
als normaal. Vanzelfgesproken reden we meteen naar de pits, waar werd
geconstateerd dat het power valve systeem een boutje was kwijt geraakt
en dus niet goed meer functioneerde. Met nog zo'n 17 minuten te gaan had
Jarno het probleem opgelost en werd ik weer de baan opgestuurd. Jammer
genoeg werden onze eerste paar rondjes belemmerd doordat we in het
"verkeer" zaten. Met nog een paar minuten te gaan hadden we vrijbaan en
konden we eindelijk weer richting de 1:26, dat redde ik helaas niet en
bleef steken op een tijd van 1:27,29 goed voor een 9e startplaats, maar
om eerlijk te wezen was ik er niet echt blij mee. Gang zat er nog niet
in en dus had ik er ook geen lekker gevoel bij.
Onze wedstrijd was om
11:00 en al met al had ik er toch best zin in. De start ging erg netjes
en bij het aanremmen van de eerste bocht lag ik vijfde achter Henk van
de Lagemaat.
Einde van de veenslang
passeerden we Jaap Hogeveen en tegen het einde van de eerste rondje
hadden we Hans Smees en Jarno Boesveld ook al te pakken. Twee rondjes
kon ik die tweede plaats vasthouden, totdat Rob Filart op de Aprilia ons
einde veenslang passeerde en twee rondjes later de Fin Lausletho ook op
gang kwam. Nu zaten we in de strijd om de vierde plaats en dat ging
lekker. Hans Smees en Jarno Boesveld draaien normaal gesproken tijden
van 1:26,0 (duidelijk sneller als mijn snelste tijd), maar het verschil
was niet groot genoeg om mij binnen een paar rondjes in de halen.
In de negende ronde
werd de wedstrijd voor mij grotendeels beslist. Met ons groepje kwamen
we twee achterblijvers tegen, van het jaar hebben we toch best veel
geluk gehad met achterblijvers. Dus ging ik ervoor om ze in mijn
voordeel te gebruiken, Hans Smees ging naast mij van het gas af om zich
goed te possioneren en ik zag mijn kans om de achterblijvers in de halen
en ruimte te creeren t.o.v. de rest van het groepje. Helaas wou de
voorkant van de motorfiets niet meewerken en moest ik het gras kiezen.
Links naast mij zag ik het groepje mij al passeren. Met zo'n 220 km/h
door het gras besloot ik toch het gas erop te zetten om zo min mogelijk
tijd te verliezen. Einde van de veenslang konden we de baan weer op en
de eerste paar bochten deed ik toch even voorzichtig aan voor eventuele
vieze banden. zoals het welis vaker kan lopen in het leven: Gegokt en
.....verloren
Hans Smees en Jarno
Boesveld waren los en het enige dat we nog konden was proberen in de
buurt te komen van Allard Kerkhoven. Met nog één ronde te gaan
passeerden we Allard en reden in een mooie laatste rondje naar de 6e
plaats. Mooi punten erbij en als altijd weer veel geleerd op zo'n
raceweekend. In het klassement staan we nog op de 5e plaats (het wordt
echter met nog drie wedstrijden te gaan nog wel erg spannend)
Volgende race 28
augustus op de baan van Tolbert (bij Leek, Groningen)

Tolbert 25 Augustus 2002
Voor de eerste keer
sinds Raalte (16 juni) reden we van het weekend weer op een
stratencircuit. Deze keer op het oud bekende circuit van Tolbert
(groningen). Een rechthoekige baan circa 2,5 km lang er word “linksom”
gereden.
Vrijdagmiddag
vertrokken we weer in onze betrouwbare Dikke Race Daf 1500 Turbo
richting het circuit van Tolbert.
Grote afwezige van het
weekend was Henk van de Lagemaat (regerend Nederlands Kampioen), hij
kreeg een aanbod om Jarno Janssen te vervangen in de GP 250cc van
Tjechië (Brno). Henk werd verdienstelijk 19e in die wedstrijd.
Zaterdag was de baan
erg vuil. De laatste paar dagen was er een hoop water gevallen en dat
zorgde ervoor dat er veel modder op de baan terecht kwam. De eerste
training (in het droge) deden we niet te gek en konden we een vijfde
tijd noteren. Op zich helemaal niet verkeerd, maar toch hadden we nog
niet echt een ritme te pakken op dit “Stop & Go” circuit. Normaal
gesproken zie ik het altijd wel goed zitten op zo’n rem circuit, maar na
de eerste training had ik er nog niet zo’n goed gevoel bij. De tijden
van de eerste training waren circa twee seconden langzamer als onze
tijden in 2001. Het was dus logisch dat we voor de tweede training er
nog eens goed voor moesten gaan zitten.
Tegen het einde van de
middag werd er regen voorspeld en het zou voor de tweede trainging niet
droog blijven. Enerzijds helemaal niet verkeerd, want wij stonden netjes
op de vijfde startplaats. Toch had ik graag nog een droge training gehad
om alles goed voor elkaar te krijgen. Tijdens de tweede tijdtraining
hebben we nog best veel gereden en was het gevoel in de regen best goed.
Vanzelfsprekend wilden we geen onnodige
risico’s nemen. Toch
stond ik een aantal malen dwars op de baan (één keer zelfs in de vierde
versnelling +/- 160 km/h). De rest van de avond hield het regenen maar
niet op. ’s Ochtends toen we wakker werden knapte het weer aardig op en
de zon begon door te breken. Er stond om 11 uur een korte warming-up
gepland, helaas werd deze door omstandigheden op het rennerskwartier
(door de hevige regen was het rennerskwartier bijna onbegaanbaar
geworden). In plaats van een warming-up training zouden we voor het
begin van de wedstrijd een paar extra opwarm rondjes rijden (Toch lekker
om even op ritme te komen).
Voor de start van de
wedstrijd waren er al aardig wat toeschouwers en GoStuart! Aanmoedigers
gearriveerd. Nico de Brabander, André, Sylvia & the kids, Johan & Kenny
Rebel, Henk Vlielander (Timmerwerken), Mari Derks, Johan (bedankt voor
de Tip, twee seconden is zat !!) & Astrid Dijkshoorn , Fam Veenman en
vrienden.
Tijdens de extra
opwarmrondjes hebben we best nog even het gas erop gezet, om alvast in
ritme te komen en dat voelde goed aan.
Vanaf de vijfde
startplaats konden we goede zaken bij de start van de race. Bij het
aanremmen van de eerste bocht lagen we tweede net achter Hans Smees.
Tijdens de eerste ronde wilde Hans meteen een gat slaan en liep zo’n
twintig meter uit. In de tweede ronde liepen we iets op hem in en aan
het begin van de derde ronde maakte Hans een fout. Smees stuurde de
haaksehoek iets te hard in en moest ff door het gras, hierdoor kon hij
niet op het gas. Wij konden hem mooi aan de binnenkant voorbij steken en
pakten zo de leiding in de wedstrijd. Ik ging er goed voor zitten en met
de perfect rijdende Honda TSR 250cc (Jarno en Mar onwijs bedankt!!)
konden we ronde na ronde weglopen van de rest van het veld. Na 10 van 15
rondjes hadden we een voorsprong van zo’n 2,5 seconden. Alles liep
perfect en we hadden hier en daar best geluk met het inhalen van
achterblijvers (BaCo’s bedankt voor het perfecte vlaggenwerk). Bij het
ingaan van de laatste ronde hadden we een gat van circa 3,5 seconden.
Die laatste ronde was echt gaaf, uit m’n ooghoek kon zag ik onze
aanmoediging en het team juichen, helemaal goud!! toch kon ik het niet
helemaal geloven. Toen we als eerste werden afgevlagd voelde alles
helemaal perfect. Aan het eind van de start/finish rechte stuk kreeg ik
van onze Westlandse aanmoediging een Westlandse vlag aangereikt en kon
ik de uitlloopronde in “style” rijden.
Helemaal goud, onze
eerste overwinning in de 250cc klasse, een gave wedstrijd en ruim twaalf
ronden op kop gereden!!!!
Met nog twee
wedstrijden te rijden voor het ONK Klassement wordt het nog spannend.
Met deze overwinning zijn we van een vijfde naar een vierde plaats
geklommen in het algemeen klassement.

Assen 29 september 2002
Na een
rust periode van zo’n vijf weken werd het weer tijd om richting het
circuit van Assen te rijden. Voorlaatste race van het seizoen 2002
“race of champions”. Vrijdag vertrokken we in onze Dikke Race Daf 1500
Turbo richting het circuit. Toen we aankwamen was het op het
rennerskwartier al vrij druk en stonden er al een hoop buitenlandse
deelnemers.
Zaterdag werden er als gewoonlijk twee
tijdtrainingen verreden, de eerste ’s ochtends werd door slecht weer
geplaagd. Wij namen geen risico’s en vertrokken op regenbanden. Op
zich verliep de training goed, maar echt tempo zat er nog niet in,
uiteindelijk moesten we dan ook genoegen nemen met een 15e
tijd op de lijst.
De
motorfiets liep net als in Tolbert (als een kogel, Jarno en Mar onwijs
bedankt) en m’n p.r. werd geëvenaard (1:26,6)
Dit
leverde een voorlopige vierde startplaats op achter Henk van de
Lagemaat, Jarno Janssen en Jarno Boesveld.
Voor
het eerst in de geschiedenis van de ONK 250cc werd er om 17:00 na de
trainingen een “Superpole” georganiseerd. Een fenomeen uit de WK
Superbikes, iedere rijder uit de top 15 van de trainingen mag één
vrije ronde knallen. Beginnend bij de 15e, rijd de coureur
de pits uit en rijd vervolgens tot start/finish een opwarm ronde. Bij
het passeren van start/finish begint de “vrije”ronde. Na het voltooien
van de ronde moet de coureur weer de pits in. De tijden die worden
gereden zijn bepalend voor de startopstelling. Als je tijdens deze
ronde onderuit gaat word je automatisch als 15e
geklasseerd. Voor mij een positieve ervaring, maar ik was van te voren
best nerveus. Tijdens de trainingen heb je vaak last van andere
rijders en nu krijg je de baan één ronde voor je eigen. Mijn ronde
ging best lekker, maar bij het insturen van Stekkenwal had ik iets wat
moeite om de motorfiets ingestuurd te krijgen. Bij het uitaccelereren
van
Manderveen/Duikersloot bleek hetzelfde probleem. De Ramshoek ging bij
het insturen erg goed, maar ik kon de “snelle” lijn niet behouden,
hierdoor moest ik even van het gas. Bij het passeren van start/finish
was ik natuurlijk erg benieuwd naar m’n tijd. Terug in de pitbox zag ik
m’n tijd op de ty-scherm 1:26,8. Enerzijds blij dat ik dicht in de buurt
zat van de trainingstijd, anderzijds teleurgesteld van de foutjes in dat
rondje. Mijn startplaats bleef ongewijzigd, maar Jarno Janssen en Jarno
Boesveld werden teruggewezen naar resp. de plaatsen 3 en 5. Patrick
Lakerveld profiteerde van de superpole en klom van de 5e
naar de 2e plaats.
’s
Ochtends arriveerden de aanmoediging uit het Westland en omstreken, echt
Helemaal Goud. Iedereen onwijs bedankt en we hopen dat jullie er van
hebben genoten.
Race
Om kwart voor drie ging onze wedstrijd van start en als enige Honda
coureur op de eerste startrij kon ik optimaal profiteren van de start
(de Aprilia’s hebben vaak moeite bij de start).Bij het aanremmen van de
eerste bocht zat ik naast Henk van de Lagemaat en zodoende konden wij de
leiding pakken in de wedstrijd. Het was de vraag hoe lang Henk me op kop
zou laten rijden 1,2,3 ronden ? Het antwoord zou na twee ronden komen,
bij het aanremmen van de GT-Bocht. De ronden daarna probeerde ik Henk te
volgen, maar dat is makkelijker gezegd dan
gedaan.
Na zo’n drie ronden had Henk al ruim 3 seconden voorsprong op mij en
Jarno Janssen (die terug vocht van een matige start). In de zesde ronde
werd ik door de snelle Aprilia van Janssen gepasseerd richting de
Ramshoek, maar bij de GT-Bocht konden we terrein goed maken en greep ik
m’n kans om Janssen terug te pakken. Dit gevecht duurde zo’n twee
ronden, totdat de Aprilia’s ontsteking de geest gaf en Jarno Janssen was
uit de wedstrijd. Onze voorsprong op de nieuwe nr. 3, Jan Blok was zo’n
3 seconden en het werd weer een kwestie van uitrijden en geen onnodige
risico’s nemen. Het was nog een paar keer lastig met achterblijvers,
maar na 14 ronden werden we dolgelukkig als tweede afgevlagd. Henk van
de Lagemaat won de wedstrijd en ook het Kampioenschap. Met dit resultaat
klimmen we van een vierde naar een tweede plaats in het algemeen
klassement. Met nog één race te gaan in Spa Francochamps (Belgie) wordt
het nog spannend of we deze tweede plaats vast kunnen houden!

Stuart's mooiste wedstrijd
ooit! Hallo beste racefans,
Normaal gesproken schrijft
Stuart zelf z’n raceverslagen. Deze keer wil ik jullie graag alles vertellen
hoe ik het afgelopen race weekend heb ervaren. Het ‘echte’ raceverslag komt
wat later, natuurlijk van Go-Stuart himself.
Spa / Francorchamps
20/10/02
Roman, door Mark
Groeneveld
Zwalkend met een zware
rugtas door het nergens en nimmer horizontale rennerskwartier van ’s werelds
mooiste circuit Spa /Francorchamps, kom ik erachter dat m’n komende
slaapplaats voor die nacht –de-helemaal-niet-zo-dikke-Daf-1500- nog niet
eens de helft inneemt van het merendeel aan gigantische trailers die in groten
getale uit Nederland zijn vertrokken en als een kudde eigenzinnige bokjes
bijeengedreven in de bocht La Source het Nederlandse kamp vormen.
De Dikke DAF; het
gelukkige huwelijk tussen een tuindersvrachtwagen op leeftijd (die de weg
naar de veiling zelfs zonder chauffeur weet te vinden) en een afgedankte
chemocar als opbouw vormen de mobiele thuisbasis van vader en zoon Voskamp.
Van vader Arend verneem ik
dat de zojuist gereden 1e training van zoon Stuart niet geheel goed verliep;
Na 6 rondjes een flinke warmloper in de onderste cilinder zorgde voor een
rubberverslijtende backwheelslide, die Stuart nog maar net in bedwang kon
houden. Met een verse zuiger gaat Stuart de 2e training in. Gelukkig is er
droog weer, helaas erg koud en uiteraard staan Arend en ik met het pitbord
langs de muur. Stuart, die deze wedstrijd met #96 rijdt, zien we welgeteld 1
maal voorbij komen…… ‘Une Chute de numbre 96 dans Chemin Bus-stop’, verteld een
Waalse offical ons. ‘Wat betekent dat?’, vraagt Arend.
‘Foute boel’, antwoord ik.
Stuart laat z’n zere
linkerhand zien als overblijfsel van een mega highsider. Aanremmen Bus-Stop
chicane, vol in zes, terug naar twee, koppeling los….? Motor valt stil,
achterkant gaat om…… snel een versnelling hoger, omdat Stuart dacht dat hij
van 6 naar z’n 1 ging…. De TSR staat nu in z’n drie, koppeling los, motor
nog steeds stil, zwarte rubberstreep vanachter die steeds langer wordt,
motor slaat om, Stuart airborne…TSR tegen het asfalt, 2 seconden later
gevolgd door Stuart. Als je daar vliegt heb je trouwens genoeg tijd om je
te realiseren; dit gaat pijn doen!
Half uur daarna is de rust
weer terug in de Dikke Daf.
Stuart heeft z’n vriend de
ijszak maar weer in z’n hand geklemd, de zwelling valt mee; Gelukkig bood de
tijd van 3:03 van de eerste training een fraai uitzicht over het bijna
gehele deelnemersveld; een riante startplaats op de 7e rij was het resultaat
van 2 verprutste trainingen…..De TSR is ook nog redelijk heel, maar het
Jeugdteam heeft besloten om de onderste steen boven te halen; 2 vastlopers
op 1 dag is een beetje te gek. Jarno v Geffen begint rustig met het
demonteren van zijn oogappel, de TSR250, wat nog de hele avond in beslag zou
nemen…..
’s Avonds in de Dikke DAF
smaakt het eten naar plastic, kan het kacheltje de ouwe chemocar net niet
warmstoken, Staat Stu nog steeds op de 23e startplek, heb ik de Moto73 al 6
keer gelezen en uiteindelijk liggend op het slaapbankje stijgt al het bloed
naar m’n hoofd; toch ben ik erbij en val gelukkiger dan ooit in slaap…..
’s Morgens staan de eerste
gasten al om 9:00 op de deurmat en in een verwoede poging om het toch een
beetje warm te krijgen pak ik de ATB van Stuart om eens even lekker een
klein rondje te fietsen. Uiteraard ga ik veel te hard van start, waardoor de
ijskoude lucht m’n longen geen goed aandoen. Happend naar adem val ik stil
langs de baan bij Kemmel; m’n einddoel was La Combe, dat zal ik nog even
moeten uitstellen…..
Er is geen warming up,
maar Stuart is net zo koel eronder als het buiten is; koel als ijs. ‘Ik maak
gewoon een goeie start en we zien’t wel’, vat Stuart het samen. De kans is
echter wel groot dat Stuart z’n 2e plek in de ONK stand gaat verliezen aan
Jarno Boesveld, die wel netjes op de eerste startrij staat. Als alles
tegenzit en Stuart scoort 0 plus Jan Blok op plaats drie in de race dan zakt
Stuart zelfs weg naar de 4e plek in de ranglijst…… ‘Komt allemaal wel goed’,
klinkt het nogmaals uit de mond van Stu, en nu zie ik voor het eerst dat hij
echt niet onder druk staat. Heeft ook geen zin om hierover wakker te liggen,
het is nu eenmaal zo gelopen, hij is allang blij dat z’n rondje 3:03 niet
buiten de 115% limiet valt!
Er gaat vandaag ook iets
unieks gebeuren; moeder Joyce zal ook naar de inspanningen van Stuart gaan
kijken, en dat is welgeteld nog maar 2 keer voorgekomen. Niet alle moeders
vinden het leuk om hun zoon met een flinke vaart te zien rondgaan, omdat ze
in het verleden al genoeg geschaafde knietjes van zoonlief hebben moeten
verzorgen. Joyce is daarop dan ook geen uitzondering en neemt zich voor om
–hoewel lijfelijk aanwezig- toch maar niet te gaan kijken.
Ondertussen is aan de neus
van Jeugdteam collega Raymond schouten de titel ONK 125cc voorbijgegaan; met
nog geen wiellengte verschil wint hij de wedstrijd niet en Harald de Haan is
wederom kampioen. Balen voor Raymond en vader Mar en het hele team. Raymond
heeft dezelfde koele trekjes als Stuart; ‘Mijn tijd komt nog wel’, helemaal
gelijk als je nog maar 17 lentes telt.
Met een aantal trouwe
Stuart fans staan we -na een klassieke zondagmiddagboswandeling- later die
middag dan bij Piet Pils; het oude mannetje op het hoogste punt van de baan,
La Combe, daar waar je nog een echt glas bier kan krijgen langs de baan.
Proost, op de goede afloop dan maar. Halfverwege de bommenwerper-imitatie
van de BMW cup realiseer ik me dat ik Arend zou helpen om op het pitbord de
afstand naar Jarno Boesveld (BOES) en Jan Blok (BLOK) te zetten. Sprintje
naar beneden dan maar; heb ik het toch nog lekker warm zeg!!!
15:30 het uur nul; Arend,
Ge, Gerrit en ik staan langs de pitmuur, we kijken naar links omdat iedereen
dat doet, we kunnen vanaf hier Stuart niet eens zien, zover naar achteren
staat ‘Old Blue Eyes’……
De start, erg veel 2takt
geweld raast Eau-Rouge op, vervolgens bijna 3 minuten rust. In die drie
minuten kan ik alvast vertellen dat we dachten dat Stuart rondetijden zou
rijden van 2:50. Waarom? Omdat Stuart niet veel getraind had (min 2 sec.)en
de TSR misschien ook niet helemaal alle PK's aan boord zou hebben na twee
vastlopers binnen 24 uur (min 3 sec). Uitgaande van een 2:44 die Stuart in
goeie doen hier best wel neergezet zou hebben.
1e doorkomst, waar zit
Stu? 1,2,3,4,5,6,7……. Zeven?????? In 1 rondje Spa van plek 23 naar 7??????
Arend kijkt nog maar eens op z’n stopwatch….. een openingsronde van 2:54,00
!! Het aantal superlatieven is niet van de lucht. Enkele krachttermen vallen
ook, alhoewel ik dan weer denkt dat dit gaat tegenwerken op de baan en ik
slik ze dan ook meteen weer in. Blijven er nog genoeg enge ziektes zoals
tering, tyfus en cholera! Wat gaat ie hard! Over.
2e doorkomst weer tellen
…plek 6, maar voor hem Mike met nummer 111, die moet ie voorbij kunnen.
3e doorkomst is het
inderdaad de beurt aan nummer 5 Jan Blok, Samen duiken ze Eau Rouge in, maar
Stuart komt er veel harder uit, waardoor ie weer meters pakt op het stuk
vals plat naar Les Combes.
Rondetijden: wat dacht je
van 2:46,00 vervolgens 2:44, 00 en later zelfs een 2:42, 00 !!
Meestal als Stuart hard
rondgaat wordt Arend erg druk, met praten bijvoorbeeld; Maar, als na de 8e
doorkomst Stuart het ronderecord op een ongelofelijke 2:40,578 zet, wordt
Arend vooral stil, erg stil, en kijkt alleen nog maar richting het betonnen
muurtje.
Lakerveld valt liggend op
kop uit, Kerkhoven kan niet volgen, Blok en Velthuyzen elimineren elkaar,
blijft over Boesveld, Hoogeveen en …..JAAAA Voskamp!!! Die heeft de tijd van
z’n leven en de TSR zal z’n bekende Honda betrouwbaarheid nu toch zeker niet
vergeten? Nog 4 sec achter dit leidende tweetal, maar bij de volgende
doorkomst zit hij erachter en gaan ze met z’n drietjes de beroemde muur van
Spa op, de Eau Rouge…. Weer komt Stuart met een enorme drive er als 1e uit,
maar de heren Kipje en Jaapio zijn ook geen mietjes dus dat wordt lachen
straks, in de laatste bocht.
Pitbord is nu niet meer
nodig, Arend en ik hebben onze fingers crossed en we vloeken ook niet meer.
Twee minuten en 45 seconden zijn nu erg lang en eindelijk zien we toch Stu-y
als eerste onder het zwart-wit doorkomen!! De dondersteen!!! Hij flikt het
‘em !!!
Winnaar in Spa, met 146
punten tweede in de eindstand ONK, tevens Belgisch kampioen 250cc. Het leek
vooraf niet haalbaar, toch lukte het. Wat ook lukte was Joyce, die toch de
race heeft uitgekeken. Wat lukte er niet? De videobeelden van Andre Voskamp,
de steadyshot bleek niet opgewassen tegen de zenuwen van oom Andre…..
We maken een sprong naar
’s avonds, alwaar we bij Luik zitten te eten in het brugrestaurant.
Prijzengeld krijg je cash en moet je meteen gebruiken lacht Arend, die nu
nog niet kan bevatten of ie alles gedroomd heeft of niet. De stemming is
opperbest, en weer begint Stuart over de race; 'Helemaal goud was dit, maar
toch vind ik het best wel sneu voor Jarno Boesveld.'
Doodste stilte alom……. 'Hij
liet de deur wel een beetje openstaan, wat moest ik dan?'
 |