Ducati introduceerde onlangs hun nieuwste
racer die vanaf 2007 op de weg te vinden is: de Ducati 1098. Een
motorfiets die ontworpen is met optimale prestaties als prioriteit.
Elk systeem, elk detail en elk onderdeel is tot in de kleinste
details bestudeert en de prestaties zijn tot het uiterste verhoogd.
Als een bepaald ontwerpproces de 1098 niet lichter, sneller of
wendbaarder zou maken werd er niet over nagedacht.
Het resultaat is een zeer krachtige tweecilinder motorfiets met een
enorm hoge koppel/gewicht verhouding. Zelfs voor Ducati begrippen is
dit een opmerkelijke motor. Er is nog nooit een lichtere, sneller
stoppende motor met dit soort snelle rondetijden in de hele
geschiedenis van Ducati geweest. Voor het eerst werd Ducati MotoGP
en Superbike technologie gecombineerd om een straatmotorfiets te
bouwen.
Het uiterlijk van de 1098 wordt bepaald door een aantal
elementen. Uiteraard de van oudsher ingegeven "Ducati look" die alle
motorfietsen van deze Italiaanse bouwer meekrijgen, maar bij deze
motor bepalen zeker ook de circuitcomponenten een groot deel van het
uiterlijk van de motor. Meteen duidelijk zichtbaar is ook het
aërodynamische kuipwerk, wat perfect aansluit op de rijpositie van
de berijder, een niet onbelangrijk onderdeel wat uitvoerig is getest
door de Ducati testrijders.
15 jaar dominantie in het World
Superbike Kampioenschap en een team van toegewijde technici hebben
uiteindelijk geleidt tot het zeer goed doorontwikkelde Testastretta
Evoluzione L-Twin motorblok wat we nu in laatste versie onder de
1098 vinden. Kenmerken van het blok zijn de compacte cilinders en
cilinderkoppen. Andere veranderingen aan het blok zijn niet direct
zichtbaar omdat ze zich in het motorblok bevinden. Een grotere
boring en slag (104mm x 64.7mm) zorgen voor een grotere capaciteit
en opnieuw ontworpen cilinderkoppen gecombineerd met MotoGP inductie
technologie maken dat de motor meer kracht afgeeft dan het vorige
Testastretta ‘R' motorblok.Daarnaast werden de hoeken tussen de
in- en uitlaatpoorten verkleint zodat rechtere inlaatpoorten
ontstonden, werden er elliptische gasklephuizen uit de MotoGP
gemonteerd die 30% meer luchtstroom door kunnen geven als
conventionele gasklephuizen en werd elk onderdeel uit het motorblok
opnieuw bekeken op gewicht met als gevolg dat het motorblok vijf
kilo lichter werd. Tot slot heeft de 1098 een nieuw uitlaatsysteem
gekregen. Het is behoorlijk lichter dan zijn voorgangers en is
ontworpen volgens een krachtverhogende 2-1-2 layout met 52mm-57mm
buizen die dunner zijn dan eerdere modellen. Als uiteinde zijn
uiteraard de traditionele Ducati dempers onder het kontje gemonteerd
die het merk haar karakteristieke geluid geven.
Het frame moest uiteraard ultieme prestaties in het achterhoofd ook
lichter uitgevoerd worden terwijl de kracht en stijfheid omhoog
moesten vanwege het sterkere motorblok. Ook hier hebben de
ontwerpers weer elk onderdeel onder de loep genomen en is
uiteindelijk de layout van het frame iets vereenvoudigd. De
hoofdbuizen zijn vergroot in diameter van 28mm naar 34mm terwijl de
wanddikte verkleint is van 2mm naar 1.5mm. Dit leverde 14% meer
stevigheid op en werd het frame 1.5kg lichter.
Uiteraard moest deze superieure snelheidsduivel ook stil kunnen
komen te staan, dus werden er voor het eerst op een straatmotorfiets
Brembo Monobloc remklauwen gemonteerd. Dit zijn klauwen die uit één
stuk gegoten aluminium bestaan en dus veel stijver zijn dan de
originele met bouten in elkaar gemonteerde klauwen. Samen met de
grotere (330mm) remschijven levert dit systeem volgend Ducati een
zeer indrukwekkende remkracht.
De 1098 is in 2007 verkrijgbaar in drie versies: de standaard 1098,
de 1098 S die nog verder uitgebreid is met betere vering,
lichtgewicht wielen en lichtgewicht componenten en er komt een
speciale ‘Tricolore' versie in groen, wit en rood (de kleuren van de
Italiaanse vlag) met ‘racing gold' framebuizen en wielen plus een
Termignoni racedemper en bijgaande ECU.
Year
|
2007 |
Engine
|
Liquid cooled, four stroke,
90° L twin cylinder, DOHC, desmodromic 4 valve per
cylinder. |
Capacity
|
1099 |
Bore x Stroke
|
104x64.7mm |
Compression Ratio
|
12.5:1 |
Induction
|
Marelli electronic fuel
injection, elliptical throttle bodies |
Exhaust
|
Lightweight 2-1-2 system
with catalytic converter and lambda probe. Twin
stainless steel mufflers |
Ignition / Starting
|
Electric |
Max Power
|
160 hp 119.3kw @ 9750 rpm |
Max Torque
|
12.5 kg-m 90.4 lb-ft @
8000 rpm |
Transmission / Drive
|
6 Speed / chain |
Ratio
|
1st 37/15, 2nd 30/17, 3rd
28/20, 4th 26/22, 5th 24/23, 6th 23/24 |
Frame
|
Tubular steel Trellis frame
in ALS 450 |
Front Suspension
|
Öhlins 43mm fully
adjustable upside-down fork with TiN, 120mm wheel
travel |
Rear Suspension
|
Progressive linkage with
fully adjustable Öhlins monoshock with top-out spring.
Aluminium single-sided swingarm, 127mm wheel travel |
Front Brakes
|
2x 330mm discs 4 piston
caliper |
Rear Brakes
|
Single 245mm disc 2 piston
caliper |
Front Tyre
|
120/70 ZR17 |
Rear Tyre
|
190/55 ZR17 |
Seat Height
|
840 mm |
Dry-Weight / Wet-weight
|
173 kg 381 lbs |
Fuel Capacity
|
15.5 Litres |
Standing ¼ Mile
|
10.9
sec
/ 213.2 kmh |
Standing
1000 m
|
20.3
sec / 250.0 kmh |
Top Speed
|
273.5
kmh |