ONK Superbike
assen 02 en 03 juni 2007
race1
de eerste punten zijn binnen met een
keurige 13e plaats
race2
opmars stuart verstoord door rode vlag (16e)
03 juni 2007
resultaat
training -
race 1 -
race2
met dank aan
racesport.nl
actiefoto's: Mariska Grob
www.motografie.nl
Vrije
training
Dit weekend is het erg
druk op het TT circuit van Assen. Zowel de IDM als het ONK zullen
hun wedstrijden gaan rijden. Hierdoor is het tijdschema anders dan
anders.
Stuart deed in de eerste training op vrijdag al goede zaken met een 1:47,4
waarmee hij op p18 stond. Na 5 ronden zocht Stuart de pits op, hij
had in de Strubben (langzame linkerbocht) met de schakelpook het
asfalt geraakt, waardoor de quickshifter niet meer werkte. Na enige
modificatie was dit euvel opgelost.
Tijdstraining
Zaterdagmorgen vroeg om 10:00 was de 2e
training en Stuart pakte maar liefst 2 seconden van die tijd af! Met
een 1:45,6 stond hij op de 15e plek, en zo snel had hij de Ducati 1098S nog
niet rondgestuurd op Assen.
Race1
Aansluitend deze dag was er de eerste wedstrijd. Stuart heeft 3
punten gepakt door een fraaie 13e plaats te pakken, alwas hij nog
niet tevreden hoe de voorkant aanvoelt. Vanwege
beschikbaarheidsproblemen van Dunlop kon Stuart niet over de juiste
compound band beschikken. Hierdoor voelde de Duc plat in de bochten
nogal onzeker aan. Immers was de demping hier minimaal op aangepast.
Dit verschijnsel hadden we niet bij de trainingen, waar we wel over
de zachte versie van de Dunlop slick konden beschikken.
Hierdoor moest Stuart zich noodgedwongen gaan inhouden, want een
crash daar zaten we niet op te wachten. Doordat hij op safe ging
rijden de laatste ronde, werd hem nog net op de streep de 12e plaats
afgesnoept en finishte 13e. Stuart's eerste reactie van er eentje
van ontevredenheid (mooi omschrijf ik dat he, afz. Mark:-) maar toen
het adrenalinepijl was gezakt toonde Stuart zich best blij met de
eerste drie punten van dit seizoen.
"Er zit nog zoveel meer in", sprak
Stuart, "ik wil dolgraag het volle potentieel van de 1098S laten
zien, misschien ben ik dan wel erg ongeduldig, gelukkig zitten we
wel op de goede weg!"
Race2
Tijdens de warming-up was de
setup van de vering en demping aangepast aan de andere voorband,
maar nog niet met het gewenste resultaat. Voor de wedstrijd is er
nog ruggespraak gehouden met Ohlins-specialist Rooske, en inderdaad
de instabiliteitsproblemen waren over tijdens de wedstrijd. Helaas
stond de voorvork nu iets te zacht, maar we weten nu waar het
probleem zat.
Stuart start met de Ducati 1098S als
een speer, dat zal vast door het sur-plus aan koppel komen. In de
eerste ronden van de 2e wedstrijd lag Stuart al meteen op de 12e
plaats. In ronde 3 ging het bijna mis; Stuart wilde voor de Geert
Timmer bocht 2 man verschalken, en dat ging gewoon niet. Zal ook wel
met de zachtere setup van de voorvork te maken hebben gehad.
GoStuart moest alle zeilen bijzetten om de GT nog te halen, en dus
alle snelheid eruit remmen. Dat was gelukt, maar het momentum was
weg en hierdoor zakte Stuart zelfs naar de 18e plaats. Maar
ja, als je niks probeert.....win je niks ook.
Hierdoor moest hij weer naar voren kruipen en voerde rondenlang een
gevecht met maatje Rafael Sinke, die Stuart nog kent uit de TZR125
cup. Met nog 6 ronden te gaan wou Stuart net aanzetten voor de
laatste fase toen een code rood de wedstrijd voortijdig eindigde. De
punten werden gehalveerd, maar met Stuart op plek 16 viel er helaas
niks te verdelen.
De rode vlag bij de Geert Timmer chicane had nog nijdig af kunnen
lopen voor de enige Ducati rijder in het ONK superbike; Door een
communicatie storing tussen de baanposten werd er wel in de GT
gevlagd, want meerdere rijders lagen daar over de baan. Maar in de
ultrasnelle Ramshoek werd geen geel gegeven waardoor Stuart VOL aan
kwam stormen op een aantal gevallen concullega's.
Met de Brembo monoblock's vol tegen de dubbele 330mm schijven aan
sissend remde Stuart met een supervertraging, waarbij de 1098S nog
vervaarlijk dwars kwam te staan! Gelukkig liep het goed af.
Woord van dank aan Mark Harmelink,
monteur van Ducati Store Zaltbommel voor de support!
En natuurlijk alle fans en genodigden
die zijn komen kijken en
Geerte Schut, bedankt voor het mooie
spandoek!
p.s.
de goede
resultaten kwamen ook omdat de motorclub van Klassmann (DE) op bezoek
was, zie
foto
-back-