ONK Superbike
Nürburgring (d)
23 juni
stuart traint zich op de 2e
startrij en scoort een 6e plaats in de wedstrijd!
door Mark, 24 juni 2007
persbericht: Ad de Graaf
foto's
van dag tot dag:
donderdag
21 juni 13:00
Start Mission Siegerlandpreis
Vanuit Poeldijk
vertrekt de caravaan richting Nürburgring.
Aan boord coureur Stuart Voskamp, monteur Mark Groeneveld en
chauffeur / chef de mission Arend Voskamp. Via enkele omzwervingen
(banden en wielen halen) stuurt Arend de Dikke Volvo over de laatste
kilometers van de B258 tot aan Haus D, het meldpunt voor de
deelnemers aan de beroemde DMV-Siegerlandpreis, een van de
bestbezochte wedstrijden van het IDM, het Duitse kampioenschap.
Omdat in 2007 de KNMV samenwerkt met onze oosterburen zullen er ook
dit weekend wedstrijden zijn voor het Nederlands kampioenschap. Het
wordt dus een druk weekend voor Stuart;
vrijdag drie maal een half uur vrije training, vervolgens de eerste
kwalificatie voor het ONK. Dan op zaterdag de tweede kwalificatie
voor het ONK, twee kwalificatietrainingen van 40 minuten elk voor
het Duitse kampioenschap en aansluitend die dag de wedstrijdvoor het
ONK Superbike over 17 ronden. Zondags op het menu; een warming up en
2 wedstrijden IDM Superbike van elk 20 ronden. Da's een bomvol
weekend!
Deze avond de tent opgezet, ingericht en na de (in dit land
verplichte kost zijnde) Goulaschsuppe en Jagerschnitzel mit pommes
und salat ging het team lekker naar bed, luisterend hoe de regent
neerklettert op de tent & trailer.
vrijdag 22 juni
16:15 Wetterkapriolen am Nürburgring
De regen is weer
gestopt, maar zal net zo snel weer gaan beginnen. Zo gaat het de
hele dag al; Gek worden we van de wisselvalligheid waarmee
Pluvius ons verrast. Nog gekker worden we van die Nederlandse
amateur-weermannen die (met 1 oog naar de lucht en met het andere
oog in de Enkhuizer Almanak) ons vertellen dat het nu echt gestopt
is met regenen voor vandaag. DUH!
Er is geen plan op te trekken en ik moet stiekum toch lachen dat de
mens, die het hele universum wil controleren en beheersen, nog
steeds geen mallemoer kan doen aan het weer en de regen op zijn of
haar kop moet zien te dulden.......
Stuart heeft inmiddels drie vrije trainingen afgewerkt op de Duc
1098S. Voor het eerst gingen de Dunlop Full Wets-regenbanden eronder
en eerlijk gezet was deze vrije training op dit schitterende
stuurcircuit een mooie eerste keer om de 180+ pk sterke V-twin in de
regen te testen. Gezien de rondetijden en tevens gezien het gemak
waarmee Stuart rondrijd kunnen we nu al zien dat de 1098 in de basis
al een fijne motor in de regen is, en met zachtere vering en demping
dan met droog weer is de Ducati 1098S een geducht wapen in de regen.
Op dit moment (16:15) gaat de eerste kwalificatietraining beginnen.
Het asfalt is droog, maar we gaan koud naar buiten of de eerste
druppels vallen weer. Nu werpen het harde werk van de drie vrije
trainingen deze dag zijn vruchten af; Meteen vanaf het eerste moment
gaat Stuart er tegenaan, en er is duidelijk verschil te merken met
de rijders die nu voor het eerst het asfalt van de Ring besteigen.
Straks is de baan weer kletsnat en alleen nu is er een goede kans op
goede tijden.
Al in de derde ronde staat stuart op de 4e plek getraind, achter
Bauer, Vos, Johnson. Sepp vermonden verwijst Stuart nog naar de 5e
plaats, maar daarna is het gedaan; de regen zet in alle hevigheid
door, rijders komen binnen voor regenbanden, maar het is wel
duidelijk dat in de resterende 20 minuten de tijden niet meer
verbeterd worden Morgenochtend om half negen (!) is de tweede
kwalificatie, ik eet mijn schoenen op als de baan dan droog is!
zaterdag 23
juni 18:00 Even more Wetterkapriolen am Nürburgring!
De buit is binnen;
Stuart heeft de wedstrijd voor het ONK (en tevens het doel van dit
weekend) uitgereden en is als 6e over de finish gekomen!
Enorm blij met dit
resultaat (het beste in 2007 tot nu toe) zit het team na te praten
in de tent. De regen is al een tijdje gestopt en de sfeer is
opperbest. Terugkijkend op deze dag kunnen we volmondig zeggen:
Sonne und Regen - Wetterkapriolen am Nürburgring, zoals de Duitsers
zo mooi zeggen. Inderdaad, de tweede tijdtraining van vanmorgen 8:30
was zo nat als een krant, dus die vijfde trainingsplaats bleef mooi
staan. Stuart had dus een mooi uitzicht op de eerste startrij, pal
achter de polsetter Martin Bauer uit Oostenrijk, een gastrijder in
het ONK.
De wedstrijd begon pas om 17:15, dus de hele dag de tijd om voor te
bereiden. Mis dus, ook de beide trainingen voor het Duits
kampioenschap werden vandaag door ons afgewerkt, waar het niveau nog
een tandje hoger ligt dan in Nederland. hier scoorde Stuart niet
zo'n hoge trainingsplek, door verkeerde bandenkeuzes (is het nou nat
of droog) en door leveringsproblemen van onze banden leverancier was
Stuart ver naar achteren geplaatst. Voordeel is wel dat we deze dag
weer veel te weten zijn gekomen over de afstelling van de Duc in
zowel het droge als het natte. We gaan op een 36e plek de Duitse
boeken in, snel vergeten maar.....
Een half uur voor de wedstijd, de 1098S staat klaar in de droog-weer
setting, de banden in de bandenwarmers, ready to go. Toch besluit
het team om op het laatste moment over te schakelen naar Full Wets,
want een gigantische korte en hevige hoosbui zet alles weer compleet
blank en verstoort alle plannen en complotten van de aanwezige
teamleiders. John lijkt wel een jaar ouder te zijn geworden deze
dag.
Toch nemen we de juiste beslissing; na een rommelige startprocedure
gaat het rode licht uit, Stuart probeert dit keer zonder wielspin
weg te komen, en dat lukt heel goed; De eerste bocht is de
Haug-haken die spiegelglad is door de vele autoraces hier. Bijna
iedereen houdt mekaar in leven nu en zonder kamikaze acties links en
rechts komt het hele veld ten tweede male door. Stuart kan al meteen
veel harder aanpoten dan de rest en zou met een paar gewaagde acties
al richting de derde plek kunnen rijden; gelukkig denkt hij na en
weet dat 17 ronden in deze omstandigheden erg zwaar zijn, dus
verdeel je krachten! Met dit in zijn hoofd loopt hij toch hard in op
de nummer 5 voor hem, de Australier David Johnson. Stuart probeert
hem te verschalken, maar uitgerekend op dat moment laat de Duc hem
even in de steek; De bak komt tussen 2 versnellingen in te zitten en
pas na ca. 5 seconden krijgt Stuart de juiste versnelling er weer
in. Balen! Nu is het gat te groot. Achter Stuart is het de Belg
Fisette die nog maar net kan volgen. Stuart rijdt de wedstijd uit in
een constant tempo met rondetijden die gelijk liggen aan de mannen
voor hem, Johnson, Vos, Withag en Vermonden en Harry van Beek, die
goed op dreef was.
Tijdig het natte spoor opzoeken om de banden te koelen is nodig, de
baan droogt hard op en iedereen op regenbanden rijdt ze vroeg of
laat aan flarden. Stuart was enorm blij met de uitslag, maar had
achteraf toch harder kunnen rondgaan; de Dunlop regenband blijkt
toch een hele goede te zijn. Alleen op de rechte stukken had Stuart
problemen met de grip, en na een wedstrijd van 17 ronden zag de
regenband er nog verrassend goed uit! Met die wetenschap dat de
regenband het wel 20 ronden uit kon houden had Stuart dus harder
kunnen rondgaan, maar omdat we nog nooit een wedstijd in de regen
hebben gereden met de 1098 kon hij de gok niet wagen om de band
finaal aan flarden te rijden, zoals Sepp vermonden overkwam, en
daardoor van een 2e naar een 5e plaats terugviel.
zondag 24 juni 20:30
end mission Siegerlandpreis
Inmiddels is de truck
weer terug in Naaldwijk, na een probleemloze (en regenvrije!!!) rit
naar huis terug. Vandaag hebben we noodgedwongen de twee wedstrijden
IDM moeten laten schieten. Oorzaak; de banden zijn op en de
leverancier krijgt ze door leveringsproblemen van de fabrikant
voorlopig niet binnen.
Jammer, maar de missie Siegerlandpreis is toch geslaagd; punten
pakken voor het ONK, en veel testwerk met droog weer / intermediates
en regenbanden gedaan. Omdat we gastrijder zijn in het IDM konden we
zowieso (mooi Germanisme he) geen punten meenemen naar Holland.
Stuart en de Ducati 1098S zijn weer een stuk dichter bij elkaar
gegroeid en beide kunnen zich goed standhouden in het nederlandse
startveld. Bedankt Mark, John en Arend voor de ca. 300
wielwisselingen dit weekend, bedankt Peter, Geerte en Stephanie voor
de morele support en helemaal bedankt Jan Paans, onze hoffotograaf
voor de mooie plaatjes >> Mille Grazi a Tutti!
that looks like a giant Johnson
Ducati coureur zet opwaartse lijn voort op de Nürburgring
Wederom top tien klassering voor Stuart Voskamp in Dutch superbikes
race
Nürburgring – Stuart
voskamp heeft de opgaande lijn weten voort te zetten. De Ducati
1098S rijder behaalde een knappe zesde plaats tijdens de zevende ONK
Dutch superbikes race die afgelopen zaterdag op Nürburgring werd
verreden.
Voskamp was op het Duitse circuit wederom sterk op dreef en reed met
zijn tweecilinder Ducati motorfiets naar een sterke eindklassering.
‘’Het gaat steeds beter en ik ben blij dat ik vandaag weer heb laten
zien dat de uitslag enkele weken geleden op het circuit van
Oschersleben geen eendagsvlieg was. Het ging hier weer super. Echt
een circuit waar het op sturen aankomt en dan kan ik laten zien
waartoe ik in staat ben’’ aldus de 24-jarige Voskamp.
De wedstrijden voor het
Open Nederlands Kampioenschap in de Dutch superbikes klasse werden
gecombineerd met races voor het IDM (Internationaal Duits
Motorsportkampioenschap). Nadeel voor de Nederlanders was dat de ONK
trainingen en de races voor onze Oosterburen bijzaak was. Daarom
werd er op vrijdag en zaterdag een training afgewerkt waarna de
Dutch SBK wedstrijd al op zaterdag om 17:30 uur werd verreden. De
trainingen werden geteisterd door het zeer wisselvallige weer dat
over het schitterende Eifel circuit overtrok. Regen en zon wisselden
elkaar in snel tempo af.
‘‘Daarom moest je meteen profiteren als de zon doorbrak. Een
voordeel van dit circuit is dat het zeer snel opdroogt. Maar doordat
er enkele weken nog een 24-uurs auto race was verreden was het op
sommige plaatsen behoorlijk glad. Dus was het echt wel oppassen. Je
moest goed bij de les blijven want je lag zo naast je motorfiets’’
opent Stuart Voskamp na afloop van de eerste training. Daarin liet
de Ducati 1098S coureur zien dat hij zijn koppie erbij kon houden
gezien zijn vijfde trainingstijd. Een prima prestatie gezien het
verschil in vermogen tov de zwaardere 1000cc viertakt motoren ‘’Het
was even droog en ik ben direct de baan opgegaan. De tijd is
behoorlijk kort en ik ben er eens goed voor gaan zitten. Dat pakte
goed uit en ik ben dan ook meer dan dik tevreden met deze vijfde
plaats. Het is een schitterend circuit met heel veel mooie glooiende
bochten. Het komt hier echt op stuurmans kunst aan en niet op pure
snelheid. Echt zo’n baantje waar ik met mijn Duc van moet hebben. Ik
ben blij dat we überhaupt hier kunnen rijden’’. Tijdens de tweede en
beslissende kwalificatie training op zaterdag morgen werden alle
hemelsluizen open gezet en kwam de regen met bakken naar beneden.
‘’Dat was voor mij echt even wennen, want ik had nog niet eerder met
de Ducati in de regen gereden. We hadden de afstelling van de
motorfiets aangepast en voor mij was het gewoon rondjes rijden en
ervaring opdoen in deze weersomstandigheden. Er was verder geen eer
te behalen. De tijden stonden er en konden toch niet meer worden
verbeterd’’.
Hectisch
Het verloop van de
start van de Dutch superbikes race verliep zaterdag bijzonder
hectisch. Net voor aanvang van de wedstrijd begon het hard te regen.
Maar ook zo snel droogde het daarna weer op. Tijd om van banden te
wisselen kreeg men van de wedstrijd leiding niet. Wie dat wel wilde
doen was genoodzaakt om de pits in te rijden. Gevolg was dan wel dat
men daarna van achteren het deelnemersveld aan de race moest
beginnen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat er even hectisch
aan toe ging op de startgrid. Rijders keken verdwaasd naar boven toe
wat het zou gaan doen. Regen of zou het droog blijven. De keuze van
de banden was dan ook van cruciaal belang en het was dan ook even
heel spannend. Stuart Voskamp koos voor regenbanden. In goed overleg
met zijn monteurs besloot de Ducati coureur dan ook van start te
gaan en geen banden meer te gaan wisselen. ‘’Je weet dat je dan
nooit meer in de punten kunt rijden. Het was een grote gok, de baan
was nat en je wist als het droog bleef dat je dan eventueel een
probleem kon hebben. Maar als de regen doorzette had je goed gegokt.
Ik besloot daarom voor regenbanden met alle risico’s van dien’’. De
eerste paar ronden werden op een natte baan gereden maar langzaam
maar zeker kwamen er steeds meer droge plekken. Gevolg was dat de
banden enorm snel versleten en men goed op hun hoede moest zijn om
op de motorfiets te blijven zitten. ‘’Mijn achterband begon al na
enkele ronden van alle kanten weg te glijden en het was echt
uitkijken. Maar ik heb zeer behouden gereden en geen gekke dingen
gedaan. Uitrijden en punten scoren, dat was het enige wat voor mij
telde. Ik streed gedurende de race met David Johnson die ik goed kon
volgen. Daar had ik enkele weken alleen maar durven te dromen. Ik
had zeker dit resultaat niet verwacht maar bijna iedereen reed op
regenbanden dus hadden we allemaal hetzelfde probleem. We hebben nu
drie weken rust voordat we weer naar het TT circuit Assen gaan voor
de volgende wedstrijd’.
uitslag kwalificatie
uitslag race
met dank aan racesport.nl
-back-