ONK Superbike Nürburgring (d) 23 juni

stuart traint zich op de 2e startrij en scoort een 6e plaats in de wedstrijd!

door Mark, 24 juni 2007
persbericht: Ad de Graaf

foto's   

van dag tot dag:

donderdag 21 juni 13:00
Start Mission Siegerlandpreis

Vanuit Poeldijk vertrekt de caravaan richting Nürburgring.
Aan boord coureur Stuart Voskamp, monteur Mark Groeneveld en chauffeur / chef de mission Arend Voskamp. Via enkele omzwervingen (banden en wielen halen) stuurt Arend de Dikke Volvo over de laatste kilometers van de B258 tot aan Haus D, het meldpunt voor de deelnemers aan de beroemde DMV-Siegerlandpreis, een van de bestbezochte wedstrijden van het IDM, het Duitse kampioenschap.
Omdat in 2007 de KNMV samenwerkt met onze oosterburen zullen er ook dit weekend wedstrijden zijn voor het Nederlands kampioenschap. Het wordt dus een druk weekend voor Stuart;
vrijdag drie maal een half uur vrije training, vervolgens de eerste kwalificatie voor het ONK. Dan op zaterdag de tweede kwalificatie voor het ONK, twee kwalificatietrainingen van 40 minuten elk voor het Duitse kampioenschap en aansluitend die dag de wedstrijdvoor het ONK Superbike over 17 ronden. Zondags op het menu; een warming up en 2 wedstrijden IDM Superbike van elk 20 ronden. Da's een bomvol weekend!
Deze avond de tent opgezet, ingericht en na de (in dit land verplichte kost zijnde) Goulaschsuppe en Jagerschnitzel mit pommes und salat ging het team lekker naar bed, luisterend hoe de regent neerklettert op de tent & trailer.

vrijdag 22 juni 16:15 Wetterkapriolen am Nürburgring

De regen is weer gestopt, maar zal net zo snel weer gaan beginnen. Zo gaat het de hele dag al; Gek worden we van de wisselvalligheid waarmee Pluvius ons verrast. Nog gekker worden we van die Nederlandse amateur-weermannen die (met 1 oog naar de lucht en met het andere oog in de Enkhuizer Almanak) ons vertellen dat het nu echt gestopt is met regenen voor vandaag. DUH!
Er is geen plan op te trekken en ik moet stiekum toch lachen dat de mens, die het hele universum wil controleren en beheersen, nog steeds geen mallemoer kan doen aan het weer en de regen op zijn of haar kop moet zien te dulden.......
Stuart heeft inmiddels drie vrije trainingen afgewerkt op de Duc 1098S. Voor het eerst gingen de Dunlop Full Wets-regenbanden eronder en eerlijk gezet was deze vrije training op dit schitterende stuurcircuit een mooie eerste keer om de 180+ pk sterke V-twin in de regen te testen. Gezien de rondetijden en tevens gezien het gemak waarmee Stuart rondrijd kunnen we nu al zien dat de 1098 in de basis al een fijne motor in de regen is, en met zachtere vering en demping dan met droog weer is de Ducati 1098S een geducht wapen in de regen.
Op dit moment (16:15) gaat de eerste kwalificatietraining beginnen.
Het asfalt is droog, maar we gaan koud naar buiten of de eerste druppels vallen weer. Nu werpen het harde werk van de drie vrije trainingen deze dag zijn vruchten af; Meteen vanaf het eerste moment gaat Stuart er tegenaan, en er is duidelijk verschil te merken met de rijders die nu voor het eerst het asfalt van de Ring besteigen. Straks is de baan weer kletsnat en alleen nu is er een goede kans op goede tijden.
Al in de derde ronde staat stuart op de 4e plek getraind, achter Bauer, Vos, Johnson. Sepp vermonden verwijst Stuart nog naar de 5e plaats, maar daarna is het gedaan; de regen zet in alle hevigheid door, rijders komen binnen voor regenbanden, maar het is wel duidelijk dat in de resterende 20 minuten de tijden niet meer verbeterd worden Morgenochtend om half negen (!) is de tweede kwalificatie, ik eet mijn schoenen op als de baan dan droog is!

zaterdag 23 juni 18:00 Even more Wetterkapriolen am Nürburgring!

De buit is binnen; Stuart heeft de wedstrijd voor het ONK (en tevens het doel van dit weekend) uitgereden en is als 6e over de finish gekomen!

Enorm blij met dit resultaat (het beste in 2007 tot nu toe) zit het team na te praten in de tent. De regen is al een tijdje gestopt en de sfeer is opperbest. Terugkijkend op deze dag kunnen we volmondig zeggen: Sonne und Regen - Wetterkapriolen am Nürburgring, zoals de Duitsers zo mooi zeggen. Inderdaad, de tweede tijdtraining van vanmorgen 8:30 was zo nat als een krant, dus die vijfde trainingsplaats bleef mooi staan. Stuart had dus een mooi uitzicht op de eerste startrij, pal achter de polsetter Martin Bauer uit Oostenrijk, een gastrijder in het ONK.
De wedstrijd begon pas om 17:15, dus de hele dag de tijd om voor te bereiden. Mis dus, ook de beide trainingen voor het Duits kampioenschap werden vandaag door ons afgewerkt, waar het niveau nog een tandje hoger ligt dan in Nederland. hier scoorde Stuart niet zo'n hoge trainingsplek, door verkeerde bandenkeuzes (is het nou nat of droog) en door leveringsproblemen van onze banden leverancier was Stuart ver naar achteren geplaatst. Voordeel is wel dat we deze dag weer veel te weten zijn gekomen over de afstelling van de Duc in zowel het droge als het natte. We gaan op een 36e plek de Duitse boeken in, snel vergeten maar.....
Een half uur voor de wedstijd, de 1098S staat klaar in de droog-weer setting, de banden in de bandenwarmers, ready to go. Toch besluit het team om op het laatste moment over te schakelen naar Full Wets, want een gigantische korte en hevige hoosbui zet alles weer compleet blank en verstoort alle plannen en complotten van de aanwezige teamleiders. John lijkt wel een jaar ouder te zijn geworden deze dag.
Toch nemen we de juiste beslissing; na een rommelige startprocedure gaat het rode licht uit, Stuart probeert dit keer zonder wielspin weg te komen, en dat lukt heel goed; De eerste bocht is de Haug-haken die spiegelglad is door de vele autoraces hier. Bijna iedereen houdt mekaar in leven nu en zonder kamikaze acties links en rechts komt het hele veld ten tweede male door. Stuart kan al meteen veel harder aanpoten dan de rest en zou met een paar gewaagde acties al richting de derde plek kunnen rijden; gelukkig denkt hij na en weet dat 17 ronden in deze omstandigheden erg zwaar zijn, dus verdeel je krachten! Met dit in zijn hoofd loopt hij toch hard in op de nummer 5 voor hem, de Australier David Johnson. Stuart probeert hem te verschalken, maar uitgerekend op dat moment laat de Duc hem even in de steek; De bak komt tussen 2 versnellingen in te zitten en pas na ca. 5 seconden krijgt Stuart de juiste versnelling er weer in. Balen! Nu is het gat te groot. Achter Stuart is het de Belg Fisette die nog maar net kan volgen. Stuart rijdt de wedstijd uit in een constant tempo met rondetijden die gelijk liggen aan de mannen voor hem, Johnson, Vos, Withag en Vermonden en Harry van Beek, die goed op dreef was.
Tijdig het natte spoor opzoeken om de banden te koelen is nodig, de baan droogt hard op en iedereen op regenbanden rijdt ze vroeg of laat aan flarden. Stuart was enorm blij met de uitslag, maar had achteraf toch harder kunnen rondgaan; de Dunlop regenband blijkt toch een hele goede te zijn. Alleen op de rechte stukken had Stuart problemen met de grip, en na een wedstrijd van 17 ronden zag de regenband er nog verrassend goed uit! Met die wetenschap dat de regenband het wel 20 ronden uit kon houden had Stuart dus harder kunnen rondgaan, maar omdat we nog nooit een wedstijd in de regen hebben gereden met de 1098 kon hij de gok niet wagen om de band finaal aan flarden te rijden, zoals Sepp vermonden overkwam, en daardoor van een 2e naar een 5e plaats terugviel.

zondag 24 juni 20:30 end mission Siegerlandpreis

Inmiddels is de truck weer terug in Naaldwijk, na een probleemloze (en regenvrije!!!) rit naar huis terug. Vandaag hebben we noodgedwongen de twee wedstrijden IDM moeten laten schieten. Oorzaak; de banden zijn op en de leverancier krijgt ze door leveringsproblemen van de fabrikant voorlopig niet binnen.
Jammer, maar de missie Siegerlandpreis is toch geslaagd; punten pakken voor het ONK, en veel testwerk met droog weer / intermediates en regenbanden gedaan. Omdat we gastrijder zijn in het IDM konden we zowieso (mooi Germanisme he) geen punten meenemen naar Holland. Stuart en de Ducati 1098S zijn weer een stuk dichter bij elkaar gegroeid en beide kunnen zich goed standhouden in het nederlandse startveld. Bedankt Mark, John en Arend voor de ca. 300 wielwisselingen dit weekend, bedankt Peter, Geerte en Stephanie voor de morele support en helemaal bedankt Jan Paans, onze hoffotograaf voor de mooie plaatjes >> Mille Grazi a Tutti!


that looks like a giant Johnson


Ducati coureur zet opwaartse lijn voort op de Nürburgring

Wederom top tien klassering voor Stuart Voskamp in Dutch superbikes race

Nürburgring – Stuart voskamp heeft de opgaande lijn weten voort te zetten. De Ducati 1098S rijder behaalde een knappe zesde plaats tijdens de zevende ONK Dutch superbikes race die afgelopen zaterdag op Nürburgring werd verreden.
Voskamp was op het Duitse circuit wederom sterk op dreef en reed met zijn tweecilinder Ducati motorfiets naar een sterke eindklassering. ‘’Het gaat steeds beter en ik ben blij dat ik vandaag weer heb laten zien dat de uitslag enkele weken geleden op het circuit van Oschersleben geen eendagsvlieg was. Het ging hier weer super. Echt een circuit waar het op sturen aankomt en dan kan ik laten zien waartoe ik in staat ben’’ aldus de 24-jarige Voskamp.

De wedstrijden voor het Open Nederlands Kampioenschap in de Dutch superbikes klasse werden gecombineerd met races voor het IDM (Internationaal Duits Motorsportkampioenschap). Nadeel voor de Nederlanders was dat de ONK trainingen en de races voor onze Oosterburen bijzaak was. Daarom werd er op vrijdag en zaterdag een training afgewerkt waarna de Dutch SBK wedstrijd al op zaterdag om 17:30 uur werd verreden. De trainingen werden geteisterd door het zeer wisselvallige weer dat over het schitterende Eifel circuit overtrok. Regen en zon wisselden elkaar in snel tempo af.
‘‘Daarom moest je meteen profiteren als de zon doorbrak. Een voordeel van dit circuit is dat het zeer snel opdroogt. Maar doordat er enkele weken nog een 24-uurs auto race was verreden was het op sommige plaatsen behoorlijk glad. Dus was het echt wel oppassen. Je moest goed bij de les blijven want je lag zo naast je motorfiets’’ opent Stuart Voskamp na afloop van de eerste training. Daarin liet de Ducati 1098S coureur zien dat hij zijn koppie erbij kon houden gezien zijn vijfde trainingstijd. Een prima prestatie gezien het verschil in vermogen tov de zwaardere 1000cc viertakt motoren ‘’Het was even droog en ik ben direct de baan opgegaan. De tijd is behoorlijk kort en ik ben er eens goed voor gaan zitten. Dat pakte goed uit en ik ben dan ook meer dan dik tevreden met deze vijfde plaats. Het is een schitterend circuit met heel veel mooie glooiende bochten. Het komt hier echt op stuurmans kunst aan en niet op pure snelheid. Echt zo’n baantje waar ik met mijn Duc van moet hebben. Ik ben blij dat we überhaupt hier kunnen rijden’’. Tijdens de tweede en beslissende kwalificatie training op zaterdag morgen werden alle hemelsluizen open gezet en kwam de regen met bakken naar beneden. ‘’Dat was voor mij echt even wennen, want ik had nog niet eerder met de Ducati in de regen gereden. We hadden de afstelling van de motorfiets aangepast en voor mij was het gewoon rondjes rijden en ervaring opdoen in deze weersomstandigheden. Er was verder geen eer te behalen. De tijden stonden er en konden toch niet meer worden verbeterd’’.

Hectisch

Het verloop van de start van de Dutch superbikes race verliep zaterdag bijzonder hectisch. Net voor aanvang van de wedstrijd begon het hard te regen.
Maar ook zo snel droogde het daarna weer op. Tijd om van banden te wisselen kreeg men van de wedstrijd leiding niet. Wie dat wel wilde doen was genoodzaakt om de pits in te rijden. Gevolg was dan wel dat men daarna van achteren het deelnemersveld aan de race moest beginnen. Het was dan ook niet verwonderlijk dat er even hectisch aan toe ging op de startgrid. Rijders keken verdwaasd naar boven toe wat het zou gaan doen. Regen of zou het droog blijven. De keuze van de banden was dan ook van cruciaal belang en het was dan ook even heel spannend. Stuart Voskamp koos voor regenbanden. In goed overleg met zijn monteurs besloot de Ducati coureur dan ook van start te gaan en geen banden meer te gaan wisselen. ‘’Je weet dat je dan nooit meer in de punten kunt rijden. Het was een grote gok, de baan was nat en je wist als het droog bleef dat je dan eventueel een probleem kon hebben. Maar als de regen doorzette had je goed gegokt. Ik besloot daarom voor regenbanden met alle risico’s van dien’’. De eerste paar ronden werden op een natte baan gereden maar langzaam maar zeker kwamen er steeds meer droge plekken. Gevolg was dat de banden enorm snel versleten en men goed op hun hoede moest zijn om op de motorfiets te blijven zitten. ‘’Mijn achterband begon al na enkele ronden van alle kanten weg te glijden en het was echt uitkijken. Maar ik heb zeer behouden gereden en geen gekke dingen gedaan. Uitrijden en punten scoren, dat was het enige wat voor mij telde. Ik streed gedurende de race met David Johnson die ik goed kon volgen. Daar had ik enkele weken alleen maar durven te dromen. Ik had zeker dit resultaat niet verwacht maar bijna iedereen reed op regenbanden dus hadden we allemaal hetzelfde probleem. We hebben nu drie weken rust voordat we weer naar het TT circuit Assen gaan voor de volgende wedstrijd’.

uitslag kwalificatie

uitslag race    

met dank aan racesport.nl

-back-