idm hockenheimring 14-16 sep
 

door Mark, 17 sep 2007

Datum 14.-16. September 2007
Strecke Hockenheimring Baden-Württemberg
Streckenlänge 3,692 km
Titel der Veranstaltung Int. DMV/BMC IDM-Finale "Wilhelm Herz Memorial
Veranstalter Badischer Motorsport Club e.V. Hockenheim
Tickets 06205-950222
eMail-Adresse bmc@hockenheimring.de
Internet www.hockenheimring.de;
www.bmc-hockenheim.de
www.idm.de

tijdschema hockenheimring (pdf)

UPDATE 17 sep

Stuart is helaas uitgevallen met mechanische pech. De vrijdag was het heel de dag vrij trainen, en die dag verliep voor Stuart zonder problemen. Met een tijd van 1:33,5 bood dit goede perspectieven voor de komende tijdtrainingen en de twee wedstrijden op zondag.

Op zaterdagmorgen kwam Stuart tijdens de eerste training binnen met een defecte versnellingsbak. Die hadden we niet op voorraad dus besloot het team om in te pakken en naar huis te gaan. Volgende week staat de Duc er weer fris bij.


Voorbeschouwing

Ter voorbereiding op alweer de laatste race in Nederland gaan we eerst naar de schitterende Hochenheimring. Deze beroemde Duitse baan is de afsluiter van het Duits kampioenschap, het IDM.
Vorig jaar reed Stuart hier voor het eerst, met de Ducati 749R. Ondanks wat problemen in de training reed Stuart strak rond, en had de 749R qua sturen erg goed staan. Door het missen van vermogen t.o.v. de anderen kon Stuart geen vuist maken, maar we konden terugkijken op een goed weekend. Dit jaar gaan we met dezelfde missie; als gastrijder kan je geen punten scoren, dus we willen veel kilometers maken met de 1098S, zodat we een week later tijdens de Race of the Champions op Assen goed meekunnen. ikzelf ben niet in Hockenheim, ik mag mee naar de Formule1 op Spa, en het team vond dit een goed excuus om er niet bij te zijn :-)

ziehier het raceverslag van vorig jaar

De eerste training was voor Stuart een eerste kennismaking met de baan van Hockenheim. Het was prima weer en Stuart's eerste reactie op de Hockenheimring was: "best een moeilijk baantje, maar wel schitterend om knee-down het Motodrom binnen te rijden. De rondetijden van Stuart waren zo rond de 1:37,5, waarmee de (enige) Ducati op de 30e plaats stond. Na 8 ronden kwam Stuart binnen met een afgebroken schakelpook. Das pech hebben, helaas konden we de rest van training hierdoor niet meer gebruiken.

Bij de tweede training ging Stuart de baan op met een hele zachte variant van de Dunlop D209GP achterband. Het was de bedoeling dat we deze band al tijdens de voorjaarstraining in Spanje hadden kunnen testen, helaas kwamen we daar toen in Valencia niet meer aan toe door een valpartij. De grip van deze Dunlop is gi-gan-tisch, het is echter nog de vraag of je er een volledige race mee kan rijden. Op de Hockenheimring begon de band vooral rechts flink te tekenen, volgende week op Assen gaan we deze band weer gebruiken en we hopen er de wedstrijd mee uit te kunnen rijden.
De rondetijden doken naar beneden, en na 3 rondes reed Stuart een 1:36,7. Een tijd ergens in de 1 minuut 35 was mogelijk geweest, maar Stuart kwam helaas weer vroegtijdig binnen, dit keer met een olielekkage. Om geen risico te nemen zijn we toen gestopt, waardoor Stuart in totaal maar 14 rondjes heeft kunnen trainen.

Warm-up
Na een daverende feestavond (??) was het zondagochtend weer aandraven voor de warming up; De lekkage was niet verholpen maar wel gevonden, het werd veroorzaakt door een keerring in de koppeling. Wel hebben we de vrijkomende olie kunnen opvangen door een dicht koppelingsdeksel te gebruiken, waardoor het niet richting achterband werd geslingerd. Hierdoor konden we tenminste de wedstrijd uitrijden. Stuart had er veel zin in en verbeterde in de warming-up zijn snelste rondetijd van de training naar 1:36,3.

Wedstrijd
We kozen nu voor de wat hardere compound achterband, want de race ging over 19 ronden. Er viel hier en daar wel wat regen, maar de supersportrijders hadden mazzel want het bleef kurkdroog. Door de verstoorde trainingen stonden we verder achteraan dan gehoopt. Stuart had als opdracht gewoon aan de wedstrijd deel te nemen, geen overbodige risico's nemen en de wedstrijd uitrijden. Volgend weekend is de laatste race op Assen en daar willen we goed voor de dag komen, dus het liefst geen valpartijen op Duitse grond!
Stuart had een prima start, en reed constant zijn rondetijden in de 1:36. Hij lag lang op de 24e plek, maar verremde zich 1 keer in de Nordkurve en verloor ook meteen een plek.
Uiteindelijk werd Stuart als 21e afgevlagd, na een strakke maar beetje eenzame race.


-back-